Tai Chi Tradycyjne - Szkoła YIN-YANG
 

Artykuły, informacje - Tai Chi i Chi Kung


Artykuły, informacje - Tai Chi i Chi Kung
TAI CHI:
- Ruch to zdrowie - rozpocznij przygodę z Tai Chi i Chi Kung
- Anatomia - podstawy niezbędne w praktyce Snake Style

-
Pięć zasad umiejętnej praktyki

- Dziesięć zasad praktyki Tai Chi
- Czterech Wrogów Wojownika (Carlos Castaneda)
-
Tai Chi Chuan Snake Style

- Linia przekazu Yang Snake Style

-
Sekretny przekaz Tai Chi Chuan rodziny Yang

-
Tiger Style kontra Snake Style

- Trening "JING"
-
Iron in Cotton (Żelazo owinięte w Bawełnę)

- Oddech w praktyce Tai Chi Snake Style

-
Tai Chi pomaga walczyć z cukrzycą

-
Tai Chi podnosi odporność

- Tai Chi - prywatnie :)
- Dokumenty dla zaawansowanych

CHI KUNG:
- Chi Kung - cel praktyki
-
Oddychanie w Chi Kung

- Praca z energią Chi
- Umysł według Chińczyków

- Pole Życia

 Praca z energią Chi

Zarówno na Zachodzie, jak i w tradycji Dalekiego Wschodu mówi się o energii (Chi) krążącej we wszechświecie i w ludzkim ciele (współcześnie określa się ją mianem bioelektryczności). 
Setki, nawet tysiące lat doświadczeń wschodnich lekarzy oraz współczesne badania dowodzą, że odgrywa ona istotną, a nawet podstawową rolę w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego.

Według tradycji z energią Chi rodzimy się i w momencie jej wyczerpania – umieramy. Przez całe nasze życie możemy jednak uzupełniać jej zapas oraz poprawiać jakość, poprzez właściwe odżywianie, odpowiedni sposób życia lub specjalne zestawy ćwiczeń.
Chińczycy stworzyli w tym celu m.in. specjalne techniki masażu, akupunktury (czyli stymulowania kanałów energetycznych), ziołolecznictwo oraz zestawy ćwiczeń (Tai Chi, Chi Kung). 
Trening Tai Chi i Chi Kung ma na celu właśnie poprawienie krążenie energii  naszym ciele, a co za tym idzie, również krwi
i limfy, które są z nią powiązane.

Jaki ma to wpływ na nasze zdrowie?
     - dostarczana jest odpowiednia ilość krwi i składników
       odżywczych do wszystkich organów wewnętrznych,
       co usprawnia ich funkcjonowanie;
     - pobudzane zostają procesy wzrostu, reprodukcji i regeneracji;
     - usunięte zostają zastoje energii i krwi oraz przyspieszone wydalanie toksyn z organizmu.

Odpowiednie ruchy ciała w Tai Chi powodują automasaż narządów wewnętrznych. Poza tym rozciągają, rozluźniają i wzmacniają mięśnie, więzadła i stawy.
Dzięki niewielkim, delikatnym i kontrolowanym ruchom kręgosłupa wzmacnia się nasz układ odpornościowy, stymulowany jest układ hormonalny (zwłaszcza szyszynka i przysadka mózgowa). 

Twoje ciało i umysł są ze sobą połączone i jako takie, nie mogą normalnie bez siebie funkcjonować.
Tu należy podkreślić, że prawidłowy trening ciała nie może obejść się bez treningu umysłu. W trakcie ćwiczeń Tai Chi dochodzi jeszcze jeden element tej układanki, a mianowicie energia - inaczej Chi.
W Tai Chi ciało i umysł są jednakowo ważne w osiąganiu równowagi, a ćwiczenia powodują płynny ruch energii Chi. W trakcie praktyki nabywasz umiejętności wyczuwania i prowadzenia Chi w dowolne części Twojego ciała. Powoduje to rozwinięcie świadomości ciała i nagle zaczynasz zauważać i doświadczać rzeczy, obok których przechodziłeś dotąd obojętnie, lub ich w ogóle nie zauważałeś.
W ten sposób poddajesz swój proces myślenia i czucia treningowi. Jest to wewnętrzna praca umysłu, nastawiająca go na wyczuwanie i prowadzenie energii Chi.

Zwróćmy uwagę na elementy nastroju człowieka - gniew, radość, zmartwienie, smutek, strach, itp. Medycyna chińska określa te stany jako złe w nadmiarze i jeśli trwają zbyt długo, umysł nie jest w stanie tego regulować i w konsekwencji Twój nastrój odbije się na Twoim zdrowiu. Dlatego lekarz chiński zaleci
w takim stanie emocjonalnym pracę umysłem, w celu wyregulowania i zapobiegnięcia nadmiernemu wzrostowi złych emocji, które mają swój wpływ na narządy.
Energia towarzysząca nastrojom powoduje zaburzenia harmonii organów i osłabia organizm powodując chorobę.

 

 

Kanały i punkty

W ciele człowieka przebiega wiele kanałów energetycznych, ale my skupimy się tylko na 3 tzw Naczyniach:
1. Ren Mai - Naczynie Poczęcia
(zwane też Głównym Regulatorem Przednim GRP)
2. Du Mai - Naczynie Zarządzające
(Główny Regulator Tylny GRT)
3. Naczynie Opasające


Istotne też będą punkty energetyczne: Dan Tien, Baihui oraz Huiyin.

Dan Tien w wolnym tłumaczeniu znaczy "Pole eliksiru". W chińskiej medycynie mamy do czynienia
z trzema "Dan Tien": pierwszy (górny) mieści się pomiędzy brwiami, drugi (środkowy) w okolicach przepony, oraz trzeci (dolny - z naszego punktu najważniejszy) w okolicach dolnej warstwy mięśni brzucha (3 palce poniżej pępka). Jest to okolica ciała zdolna do wytwarzania i przechowywania energii Chi. Rozwijając swoje umiejętności w praktyce Tai Chi "umieszczasz" umysł w dolnym Dan Tien, aby ochraniać i rozbudowywać zgromadzoną tam Chi. Świadoma kontrola tego obszaru oraz systematyczna praktyka pozwoli Ci nie tylko pogłębić oddychanie, ale także wzmocnić i rozbudować silną Chi, w celu odżywiania całego ciała.

Baihui ("Sto spotkań") oraz Huiyin ("Spłynięcie Yin") są punktami kończącymi linię centralną, biegnącą przez ciało człowieka, a zarazem punktami, przez które energia wchodzi i wychodzi z ciała, będąc
w ciągłej wymianie z przestrzenią zewnętrzną - energią ziemi (Huiyin) oraz Nieba, czy kosmosu (Baihui).
Punkt Huiyin używany jest również w pełnym oddychaniu przeponowym, ale ten temat omówimy innym razem.

Jednym z ważniejszych zadań w Tai Chi jest nauka świadomego sterowania energią Chi.
Ćwiczenia w poruszaniu zawierające wiele składowych i skupiające się na różnych aspektach, nie mogą dać ci przestrzeni do pracy z energią, skupieniu się na niej.
Aby nauczyć się odczuwać Chi, gromadzić i poruszać nią, musisz znaleźć w swoim życiu czas na praktykę medytacji, ćwiczeń oddechowych i ćwiczeń łączących oddech z ruchem energii.
Do tego typu ćwiczeń należy nauka Małego Krążenia - poruszania energią w 2 głównych naczyniach: Poczęcia i Zarządzającym. W treningu tym uczysz się przemieszczać Chi: w górę - poprzez Naczynie Zarządzające i w dół - poprzez naczynie Poczęcia. Po drodze energia przechodzi przez wiele punktów energetycznych, m.in. Baihui, Dan Tien, Huiyin i Ming Men.
Potem warto tę praktykę powiększyć o pracę z Naczyniem Opasającym, które odpowiada m.in. na twoją równowagę oraz odporność (tworząc ochronne pole energetyczne wokół ciebie).

Szczegóły treningu Małego Krążenia możesz poznać osobiście od instruktora, kiedy już zdecydujesz się głębiej wejść w energetyczne aspekty treningu Tai Chi.

Praca z energią nie jest trudna, wymaga od nas jedynie umiejętnego, jasnego i spokojnego myślenia.
To tak jak z energią, której nie da się pchać, a jedynie ciągnąć, prowadzić. Istotne tutaj jest zapoznanie się z technikami, dzięki którym umiejętnie - przy pomocy umysłu pokierujemy energią z obszarów, w których występuje w nadmiarze i poprowadzimy ją tam, gdzie jest jej niedobór. Stosując ruchy formy Tai Chi, umysł kieruje Chi do poszczególnych części ciała, zapewniając im równowagę. Oczekiwanie szybkich rezultatów do niczego nie prowadzi. Przede wszystkim trzeba ćwiczyć i nie oczekiwać osiągnięcia szybkich wyników, w niewiadomo jak krótkim czasie. Bądź mądry i cierpliwy.
W chwili, kiedy nie masz ochoty na typowe ćwiczenia fizyczne, skup się na technikach medytacji, które są uzupełnieniem ćwiczeń formalnych. Skupiajmy się i wytwarzajmy Chi. Nie wymagajmy od siebie przesadnie dużo. Nie zawsze jesteśmy w znakomitym nastroju, bywamy ciągle dobrzy i źli, spokojni i zdenerwowani, chorzy i zdrowi. Doskonalenie systemu to zrozumienie i znalezienie harmonii między tymi stanami.
Całe Twoje życie, to kalejdoskop różnego rodzaju aktywności, w które się angażujesz. Cały czas uczysz się, zdobywając nowy bagaż doświadczeń. Twój organizm potrzebuje czasu, by zrozumieć anatomię ruchów i zjawisk tak specyficznych dla Tai Chi.
Czas przeznaczony na doskonalenie systemu musi być wkomponowany w rytm Twojego codziennego życia, aby zachować harmonię. Czas poświęcany na ćwiczenia powinien być miarą Twoich ambicji i związany winien być z marzeniami i celami, jakie chcesz osiągnąć.

Chińczycy mawiają, że człowiek obok miłości ma jeszcze dwa skarby - zdrowie i spokój ducha.
Są to rzeczy, które dla człowieka mają ogromną wartość. Myślimy, że jesteśmy tego świadomi jednak niewiele robimy by zachować dobre zdrowie i doskonałe samopoczucie przez całe życie. Problemy życia codziennego pozostawiają nam niewiele czasu na działania, zapewniające nam zdrowie, spokój
i harmonię. Dlatego też trening Tai Chi jest dobrym rozwiązaniem na pośpiech i brak harmonii dzisiejszego, pędzącego ciągle do przodu świata - tutaj, po prostu, musisz się na chwilę zatrzymać...

 
Izabela E. Paletko
(część tematu opracowana na podstawie materiałów z sieci - autor nieznany)