Tai Chi Tradycyjne - Szkoła YIN-YANG
 

Artykuły, informacje - Tai Chi i Chi Kung


Artykuły, informacje - Tai Chi i Chi Kung
TAI CHI:
- Ruch to zdrowie - rozpocznij przygodę z Tai Chi i Chi Kung
- Anatomia - podstawy niezbędne w praktyce Snake Style

-
Pięć zasad umiejętnej praktyki

- Dziesięć zasad praktyki Tai Chi
- Czterech Wrogów Wojownika (Carlos Castaneda)
-
Tai Chi Chuan Snake Style

- Linia przekazu Yang Snake Style

-
Sekretny przekaz Tai Chi Chuan rodziny Yang

-
Tiger Style kontra Snake Style

- Trening "JING"
-
Iron in Cotton (Żelazo owinięte w Bawełnę)

- Oddech w praktyce Tai Chi Snake Style

-
Tai Chi pomaga walczyć z cukrzycą

-
Tai Chi podnosi odporność

- Tai Chi - prywatnie :)
- Dokumenty dla zaawansowanych

CHI KUNG:
- Chi Kung - cel praktyki
-
Oddychanie w Chi Kung

- Praca z energią Chi
- Umysł według Chińczyków

- Pole Życia

 Oddychanie w Chi Kung

Oddychanie - wydawałoby się naturalny i nie wymagający uwagi oraz nauki proces. Ot robimy naprzemienny wdech i wydech i tak to wygląda z punktu widzenia przeciętnego człowieka.
Tutaj jednak spojrzymy na oddychanie nieco inaczej - jako ważny element treningu Chi Kung i codziennego życia, nad którym warto trochę popracować.

Proces oddechowy pojawia się w sposób naturalny z chwilą przyjścia człowieka na świat. Jednak im przybywa nam lat i ubywa kondycji, organizm jest coraz bardziej osłabiony i jeśli wcześniej nie ćwiczyłeś partii mięśniowych pomagających wspierać oddychanie, szybko tracisz zdolność do utrzymywania odpowiedniej pojemności płuc i kontroli płynnego oddechu.

Niewłaściwy, płytki oddech, który jest chlebem powszednim większości społeczeństwa, przynosi wiele negatywnych skutków: prowadzi do zmęczenia, wyczerpania, czasem depresji, obniża zdolność koncentracji, twórczego myślenia. Większość dorosłych osób (głownie kobiet) oddycha tylko szczytami płuc, używając często 15-30% ich pojemności.
Dlatego tak istotne jest nauczenie się poprawnego oddechu przeponowego. Dzięki temu poprawi się funkcjonowanie narządów wewnętrznych, zwiększy jasność umysłu, znikną problemy z bezsennością, 
a nasze życie nabierze nowej jakości.

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że wszelkie choroby i patologie układu oddechowego (w tym wieloletnie palenie tytoniu) muszą być traktowane oddzielnie - ten artykuł nie porusza tego tematu.

Wracając do Chi Kung - istnieją tu dwie podstawowe techniki oddechowe: normalne brzuszne oddychanie
i odwrócone brzuszne oddychanie. Normalne oddychanie - oddychanie buddyjskie, odwrotne oddychanie - oddychanie taoistyczne.
Podstawowa różnica pomiędzy tymi oddechami leży w ich zastosowaniu.

Zwykle, gdy jesteś rozluźniony i nie wykonujesz żadnych ciężkich czynności, używasz oddechu buddyjskiego, który jest naturalny dla stanu codziennej, spokojnej aktywności i czasu wypoczynku.
Kiedy natomiast wykonujesz czynność wymagającą użycia większej siły, szybkiej akcji, lub po prostu kichasz, czy śmiejesz się - używasz oddechu taoistycznego.

W normalnym oddychaniu brzusznym, podczas wdechu brzuch (lub "Dan Tien") rozszerza się, a podczas wydechu zapada się. Ten typ oddechu zdecydowanie bardziej sprzyja rozluźnieniu, wspomagając naturalny przepływ energii przez ciało, dlatego wykorzystuje się go głównie w zdrowotnym treningu Chi Kung.

W oddychaniu odwrotnym, podczas wdechu brzuch napina się i zapada do wnętrza, a podczas wydechu - rozluźnia się i uwypukla. Mamy tu do czynienia z większą ilością usuniętego z płuc powietrza, co daje lepszą wymianę powietrza w trakcie oddechu. Ma to także związek z okolicznościami w jakich najczęściej stosujemy ten sposób oddychania (często nieświadomie) - otóż, w czasie długotrwałego dużego wysiłku fizycznego, organizm domaga się zwiększonej wymiany powietrza i sam reguluje proces oddechowy.
Oddech odwrotny, w bardzo intensywny sposób energetyzuje twoje mięśnie, kierując do nich (i na powierzchnię ciała) większość energii. Ważne jest jednak, aby część energii została skierowana równocześnie do podbrzusza, czyli obszaru Dan Tien. Oddychanie odwrotne stosuje się w wybranych formach zaawansowanego Chi Kung.

Te dwa rodzaje oddychania mają swoje pierwowzory w naturalnym oddechu dzieci. Otóż w łonie matki oraz do 3 miesięcy po urodzeniu, dziecko oddycha metodą oddechu odwrotnego-taoistycznego.
Po tym okresie - oddech staje się naturalnym-buddyjskim. Celem nauki świadomego oddechu przeponowego na treningu Chi Kung, jest powrót do pierwotnej umiejętności pełnego oddechu, który służy zdrowiu oraz świadomemu kierowaniu energii w określone rejony.

Izabela E. Paletko
(część tematu opracowana na podstawie materiałów z sieci - autor nieznany)